Eszik, vagy vezet?

Eszik, vagy vezet?

A hazai sofőrök csaknem kétharmada saját bevallása szerint kihangosítás nélkül telefonál vezetés közben. A SEAT és az NRC Marketingkutató reprezentatív felmérése azt is kimutatta, hogy a legkirívóbb eredmények mellett a dohányzás (20%) illetve minden tízedik sofőrnél az öltözködés a legjellemzőbb a volán mögött. Ezek a tevékenységek rendkívül balesetveszélyesek, hiszen megosztják a vezetők figyelmét, ezért számos autómárka, így a SEAT is a vezetést segítő rendszerek fejlesztésével kívánja még biztonságosabbá tenni a közlekedést.

Annak ellenére, hogy vezetésközben a figyelem megosztása növeli a balesetek esélyét, SEAT és az
NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. országos reprezentatív kutatásából kiderült, hogy a hazai
autóvezetők kétharmada eszik- iszik, felük pedig rendszeresen telefonál vezetés közben. A kutatás
rávilágított arra is, hogy mi bosszantja a sofőröket leginkább más vezetési stílusában.
A legkirívóbb eredmények mellett a dohányzás (20%) illetve minden tízedik sofőrnél az öltözködés a
legjellemzőbb a volán mögött. Ez azért is aggályos, mivel egy-egy kétes kimenetelű, balesetveszélyes
szituációkban tized-század másodpercek dönthetnek, hogy egy ütközés, balesetet elkerülhető-e vagy sem. Ezért, a megfelelő követési távolság és körültekintés mellett a folyamatos koncentráció és
összpontosítás a legfontosabb. A kutatás azt is megvizsgálta, hogy mennyire zavarja a sofőröket az általuk végzett tevékenység, ha azt más csinálja. Kiderült, hogy a sofőrök 58 százalékát bosszantja, ha mások okostelefonjukat nyomkodják vezetés közben, emellett alig tartják kevésbé zavarónak a sminkelést, a körömfestést, az újságolvasást és a kézben tartott telefonálást. Érdekes ellentmondás, hogy míg a sofőrök nagy része bevallottan telefonál vagy eszik-iszik az autóban, ha ezt másnál látják, akkor kifejezetten
bosszantónak és balesetveszélyesnek ítélik. Számos autógyártó, így a SEAT is felismerte, hogy ezek a tényezők komoly veszélyt rejtenek magukban, azon kívül, hogy szabálytalanok, igen kockázatosak is.
Az autógyártók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra. A SEAT, más gyártókkal egyetemben úgy fejleszti legújabb modelljeit, hogy azok a lehető legnagyobb védelmet nyújthassák utasaiknak. Az innovációk egy része már az alapmodelleknél is elérhető már, mint az autó környezetét figyelő kamerák és az ehhez kapcsolt fékező -irányító rendszerek, amik a nagy forgalmú utakon való közlekedést teszik biztonságosabbá. De az olyan, elhagyhatatlan tevékenységekre, mint a telefonálás is számos megoldást kínálnak a gyárak. Az autókba beépített elektronikai rendszerek, melyek összekapcsolják a telefont a fedélzeti számítógéppel és hangrendszerrel, már biztosítják, hogy a sofőrnek el se kelljen engednie a kormányt a telefon kezelése közben.”–mondta
Papp Zoltán, a
SEAT márkaigazgatója az
eredmények
kapcsán.
Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. és a SEAT közös reprezentatív felmérése során 1000 főt
kérdeztek meg autóhasználati attitűdjeikről és vezetési szokásaikról. A kérdések arr
a világítottak rá,
hogy a válaszadók milyen tevékenységeket végeznek vezetés közben illetve milyen forgalmi
szituációkban érzik magukat kellemetlenül, milyen, a vezetés közben előforduló zavaró tényezőktől
tartanak leginkább.
A sávtartó asszisztens segíthet egy gyakori balesetkiváltó ok elkerülésében azzal, hogy felismeri az
útburkolati jeleket. Ha észleli, hogy véletlenül áttért egy másik sávba, hang-és fényjelzést ad, és finoman visszatereli a sávjába.
Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) az autó hűtőrácsába épített radar segítségével méri az
előttehaladó járművek távolságát, irányát és sebességét. Ennek megfelelően automatikusan úgy
szabályozza a sebességet, hogy mindig betarthassa az optimális követési távolságot.
A holttér-figyelő rendszer a külső tükörben külön jelzi, ha egy autó közeledik a holttérben, ezáltal
még biztonságosabb a sávváltás.
A fedélzeti infotainment rendszer több, egyéb hasznos funkció mellett összekapcsolja
a telefont a fedélzeti számítógéppel és hangrendszerrel, hogy a sofőrnek el se kelljen engednie a kormányt a telefon kezelése közben.”

Vélemény, hozzászólás?